Tips om je huis (bijna) gratis te verkopen

Kun je jouw huis gratis verkopen? Helemaal voor niets is erg lastig. Je hebt namelijk altijd te maken met onder andere de verplichte energielabel-aanvraag, notariskosten en de eventuele administratieve kosten. Maar als je onze tips volgt, dan kom je een heel eind in de buurt.

Tips om je huis (bijna) gratis te verkopen

Bij een reguliere verkoop gaan de meeste kosten naar het inschakelen van een traditionele makelaar. Hier kun je enorm op besparen. Je kunt proberen om je woning te verkopen zonder de ondersteuning van een makelaar. We leven immers in een digitaal tijdperk. Om je op weg te helpen geven we straks een aantal tips om dat te doen.

Maar er is nog een interessante optie. Verkoop je je huis via PRO DEO makelaar, dan betaal je geen makelaarscourtage voor de verkoop en profiteer je toch van een professionele verkoop, met een volledige Funda-presentatie.

We beginnen met de tips om je huis zelf te verkopen.

Tip 1: Betrek de buurt Als je een huis gaat verkopen is het van belang om de buurt te laten weten dat je huis te koop staat. Dit kun je op verschillende manieren doen. Als je fanatiek bent, kun je natuurlijk een leuke poster maken en die verspreiden. Hang hem, als dat mag, op in het buurthuis, bij de lokale supermarkt, of bij de bakker of slager. Je kunt het ook nog groter aanpakken door bij iedereen in de buurt een briefje door de brievenbus te gooien. Weinig huisverkopers betrekken de buurt erbij en dat is een gemiste kans.

Tip 2: Laat zien dat het huis te koop staat Een verkoopbord en een poster zijn goede manieren van offline promotie. Laat zien dat je huis te koop staat. Een verkoopbord wordt meestal door het makelaarskantoor aangeleverd, maar voor wie het zelf wil doen, zijn er verschillende websites om een te-koop-bord te bestellen, met de bijbehorende promotie.

Tip 3: Je eigen netwerk Schakel ook je eigen netwerk in. Een eenvoudig maar leuk mailtje, appje of social-media-bericht werkt vaak heel goed. Vraag je omgeving om het bericht te delen. Zorg ervoor dat het bericht een link heeft naar bijvoorbeeld een pdf-bestand of een video, waarin geïnteresseerden meer informatie kunnen lezen of zien. Zorg ook voor mooie foto’s en schrijf een pakkende verkooptekst om de aandacht te trekken. De beschrijving hoeft niet heel lang of uitgebreid te zijn, maar het is wel belangrijk om de meest interessante en onderscheidende kenmerken van je woning op een rij te zetten. Het grote voordeel van zelf je verkooptekst schrijven, is dat jij als geen ander weet wat jouw huis zo fijn maakt.

Tip 4: Gratis of voordelige huizenwebsites Naast het dominante Funda zijn er verschillende huizenwebsites waarop je je woning kunt promoten. Die zijn meestal niet gratis, maar de kosten zijn relatief laag. De belangrijkste zijn:

Marktplaats, tweedehands en speurders zijn geen exclusieve huizenwebsites, maar hebben een steeds groter aanbod van huizen.

Tip 5: Social media Social media zijn niet meer weg te denken uit de huidige tijd. Ze bieden veel mogelijkheden om je woning onder de aandacht te brengen. Facebook en Instagram hebben momenteel het grootste bereik. Je kunt je huis uiteraard gratis promoten op je eigen tijdlijn. Tip: zet je bericht op openbaar, zo gaat je bereik verder dan alleen je eigen netwerk. Als je een grotere doelgroep wil bereiken, dan kan dat tegen geringe kosten. Voor maar een paar tientjes bereik je makkelijk duizenden personen in geselecteerde gebieden die op zoek zijn naar een woning.

Tip 6: Verkopen aan een handelaar Als je geen zorgen wilt hebben, kun je je woning direct en zonder voorbehoud verkopen aan een inkoper zoals www.verkoopgarantplan.nl.

Wel gratis verkopen, maar het werk door een ander laten doen?

Als je ervoor kiest om je woning zelf te verkopen, bespaar je enorm op de makelaarskosten. Maar het betekent wel dat je zelf aan de slag moet, onder andere om je huis te promoten. Wil je je huis wél (bijna) gratis verkopen, maar het werk door een ander laten doen? Dat kan via ons: PRO DEO makelaar.

PRO DEO makelaar werkt anders dan traditionele makelaars. We maken volledig gebruik van alle mogelijkheden, waaronder ook een Funda-presentatie, maar het kost je als verkoper helemaal niets. Waarschijnlijk denk je nu: ‘Wat is het addertje onder het gras?’ Dat zullen we verklappen. We laten de kopers betalen voor onze dienstverlening.

Daar krijgt de koper ook iets voor terug: een eerlijke en transparante manier van kopen. Geen vriendjespolitiek tussen makelaars, géén loze beloftes zoals: ‘Dit wordt jouw woning als je je eigen huis bij ons in de verkoop zet’, geen gesloten biedingsenveloppen én de keuze om meer dan één bod uit te brengen. Dus ook nooit meer buikpijn over: ‘Wat als mijn bod net wat hoger was geweest?’.

Het biedingsproces wordt pas geopend zodra het kijkmoment begint, dus iedereen heeft gelijke kansen om de woning te bezichtigen. Daarna heeft de koper de mogelijkheid om mee te bieden tegen een vast tarief via een online transparant biedingsplatform. Word je overboden, dan krijg je de gelegenheid om je bod eventueel te verhogen. Doe je dit 15 minuten voor tijd, dan wordt de biedingstermijn met 15 minuten verlengd. Je kunt uiteraard ook bieden onder voorbehoud van bijvoorbeeld financiering of een bouwkundige keuring. Wanneer de biedingsperiode sluit, worden alle biedingen gecontroleerd en voorgelegd aan de verkoper. Hij of zij bepaalt wat het meest gunstige bod is - waarbij het niet alleen om de prijs hoeft te gaan - en wie het huis krijgt.

Voor steeds meer mensen is dit de perfecte combinatie van (bijna) gratis, veel mogelijkheden én weinig extra werk.